De Voedingsdriehoek

Omdat men maar kleine hoeveelheden kan opnemen, is een evenwichtige en gezonde voeding noodzakelijk. Om een gezonde en evenwichtige voeding na te streven baseren we ons op de voedingsdriehoek.

De voedingsdriehoek geeft een idee van wat je dagelijks zou moeten eten om voldoende voedingstoffen op te nemen.

De voedingsdriehoek wordt ingedeeld in 8 verschillende voedingsmiddelengroepen, die elk hun specifieke bijdrage leveren aan een gezonde en evenwichtige voeding.

Verder moet er op gelet worden dat van elke voedingsmiddelengroep een juiste verhouding wordt ingenomen en dat binnen de voedingsmiddelengroep voldoende variatie wordt aangebracht.

DRIE BASISPRINCIPES

1. EVENWICHT 2. AFWISSELING 3. GEMATIGDHEID

driehoek


Water

Driehoek water

Vrij te gebruiken zijn ongesuikerde dranken: thee, koffie, mineraal water, spuitwater, ontvette vleesbouillon, groentesap, light frisdranken (tot ½ I per dag )

Let echter wel QQ met vruchtensappen. Zelfs de 'ongezoete" vruchtensappen bevatten namelijk wel natuurlijke suikers welke afkomstig zijn van het fruit zelf


Graanproducten / Aardappelen

graan 517

De tweede laag vormt de basis van de vaste voedingsmiddelen. Graanproducten en aardappelen leveren dan ook de koolhydraten, vezels, vitamines en mineralen.

Bij voorkeur te gebruiken voedingsmiddelen na Gastric Banding:

  • Beschuit, geroosterd brood, toast, ...
  • Bruin brood, wit brood.
  • Ongeraffineerde rijst en deegwaren.
  • Gekookte of gestoomde aardappelen.

Tracht opbouwend te werken door eerst beschuit en geroosterd brood (fase 2) en nadien over te schakelen naar gewoon bruin brood.

Voorzichtigheid met:

  • Vers brood verteert zeer moeilijk, gebruik geen dagvers brood.
  • Volkoren brood, volkoren beschuit (hoog gehalte voedingsvezels).
  • Popcorn.

Voedingsvezels ( graanproducten, brood, rauwe groenten, fruit) zijn delen van planten die niet verteerd worden door de menselijke spijsverteringsenzymen. Sommige vezels hebben de eigenschap water aan te trekken en vast te houden, zodat het voedselvolume toeneemt. Door het kleine maagvolume na gastric banding, worden daarom, voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan voedingsvezel best vermeden.


Groenten / Fruit

groenten 517

Groenten en fruit leveren vezels, vocht, vitamines en mineralen. Groenten en fruit worden opgesplitst in 2 aparte groepen omdat ze elkaar niet kunnen vervangen, maar elkaar aanvullen. Tracht dagelijks een ruime portie groenten en 2 à 3 stukken fruit te eten.

Aan te raden voedingsmiddelen na Gastric Banding:

  • Zachte groenten zoals: gestoofde andijvie, witloof, prei, spinazie, asperges, stoofsla, bloemkool, tomaten, wortelen.
  • Zacht fruit zoals: abrikozen, mandarijnen, pruimen, perzik, blikfruit zonder suiker, ...
  • Appel, peer, grape-fruit, sinaasappel.
  • Moeilijk te verteren na Gastric Banding:

* Rauwe groenten * Vezelrijke groenten zoals: bonen, selder, erwten, kolen * Zwaar verteerbare groenten zoals: kolen, spruiten, paprika's * Gedroogd fruit * Kokosnoot * Vliesjes van sinaasappel en pompelmoes


Melkproducten / Vlees, Vis, Eieren / Vervangproducten

melkvis 517

Verder naar boven in de driehoek staan aan de ene kant MELKPRODUCTEN en KAAS (eiwitten, calcium, vitamines, vetten).

Aan de andere kant VLEES, VIS, EIEREN (eiwitten, ijzer, vitamines, vetten) en VERVANGPRODUCTEN (bv. peulvruchten en sojaproducten).

Melk, melkbereidingen of yoghurt moeten elke dag op het menu staan maar mogen de andere voedingsmiddelen niet verdringen. Deze mogen dus wel als tussenmaaltijd gebruikt worden, maar niet als vervanging voor een hoofdmaaltijd.

Kaas : de meeste kaassoorten worden goed verdragen, vooral smeerkaas, witte kaas en sneetjes gesmolten kaas. Ook vaste kaas kan, mits goed kauwen, gebruikt worden.

Eieren: eieren kunnen gebruikt worden in alle vormen, gekookte eieren eventueel pletten

Vlees : Vlees vormt doorgaans een probleem. Vooral gebakken, gebraden en gestoofd vlees (draderig) is moeilijk te verteren.

Gevogelte zonder vel kan wel ingeschakeld worden.

Filet americain, gehakt, paté worden meestal goed verdragen.

Vis: Vis wordt doorgaans beter verdragen dan vlees. Gebruik vis in gepocheerde vorm, niet gebakken.

Probeer 2 x per week vis in te schakelen.

Gebruik bij voorkeur de magere voedingsmiddelen zowel bij melk, melkproducten en kaas als bij de groep vlees en vis


Smeer- en Bereidingsvet

boter 517

Voor vetten is een aparte groep voorzien omwille van de aanbreng van essentiële vetzuren en vetoplosbare vitamines.

Vetten leveren 2 x zoveel energie als eiwitten en koolhydraten (suikers).

Aangezien vetten ook in vele voedingsmiddelen uit de andere groepen "verborgen" aanwezig is, moet de groep vetstoffen op zich zeer klein zijn.

Het is aan te raden schraal te smeren en het gebruik van vetstoffen bij de warme maaltijd te beperken.

Gebruik bij voorkeur:

Als broodsmeersel: minarine of margarine van plantaardige oorsprong Als bereidingsvet: olie of margarine van plantaardige oorsprong